Stor vægtstigning

6. februar 2008

Alder:
4 mdr.

Stor vægtstigning

Kære Helen

Tak for en super brevkasse, jeg læser mange spørgsmål og svar, men har nu også selv brug for direkte hjælp.

Jeg har en dejlig datter, som dog er blevet meget tyk. Hun vejede ved fødslen 3295 gr. og målte 50 cm. Nu er hun 4½ mdr, vejer 9,5 kg og måler 67 cm.

Du kan nok forestille dig, at hun har dybe folder overalt, som er svære at holde rene og tørre. Uanset hvilke bukser jeg køber, må jeg selv udskifte elastikken, fordi den originale strammer. Bleerne er enten for stramme om maven eller alt for høje, hvis vi går en str. op.

De praktiske problemer (+ at gud og hver mand har en dum kommentar til hendes størrelse!) gør at jeg nu søger et råd hos dig.

Hun har fået flaske (mme)siden hun var 10 dage, idet amningen desværre fuldstændig mislykkedes. Hun spiser pt. mellem 1100 og 1200 ml. fordelt over 6 måltider i døgnet, er det for meget?

Jeg synes ikke, jeg har kunnet regulere hendes indtag af mælk, for når hun er sulten, så skriger hun uafbrudt til hun får ...

Annonce

... flasken.

Nu er hun dog så stor, at vi er begyndt at introducere hende for grød. Jeg laver selv risgrød efter de gængse opskrifter (inkl. en tsk. smør). Kan/må jeg begrænse hendes daglige kalorieindtag, når hun får fast føde???

Det skal lige siges, at hendes far også var tyk som spæd (og kun som spæd), og at hendes storesøster også har været ganske tyk. Hun er nu 3 år, og først nu har hun fået en normal statur. (15 mdr. = 13,2 kg og 83cm, 3 år = 17kg og 101cm)

Kan "problemet" være genetisk/arveligt? Og kan jeg mon gøre noget for at undgå, at lillesøster fortsætter med den voldsomme vægtstigning?
Jeg har ingen intensioner om, at hun skal på kur, jeg vil bare gerne have lidt stilstand i vægtstigningen.

Hun er ellers en glad pige, som nysgerigt følger alt omkring sig. Hun ligger en del på maven, når vi leger, men hun kan ikke løfte sig så højt, sikkert pga den tunge krop. Så jeg forventer også, at det med at rulle, kravle osv. kommer ret sent....

Med venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder